Joseph Haydn: Symphonien Nr. 99-101; Danish Chamber Orchestra, Adam Fischer; # Naxos 8.574518; Aufnahme 10.2023, Veröffentlichung 09.08.2024 (73'10) - Rezension von Remy Franck

Bei Adam Fischer hat Joseph Haydn mehr zu sagen als bei anderen Dirigenten. Der Dirigent lässt den Komponisten reden und kommentieren, argumentieren und betonen, und das alles mit vielen Nuancen. Bei Fischer wird kein Satz der drei Symphonien Nrn. 99-101 belang- oder bedeutungslos.

So unterstreicht er beispielsweise sehr effektvoll, wo Haydn sich für den militärischen Satz der 100. Symphonie inspirierte, indem er den Janitscharen-Charakter stark betont. Absolut köstlich ist der verhaltene Humor des Uhrensatzes in der 101. Symphonie.

Und so ist dieses dritte Album mit Haydns letzten Symphonien – wie die beiden vorangegangenen – ein absolutes Highlight in der Haydn-Diskographie. Zur Rhetorik der Interpretationen kommt noch das herausragende, wunderbar farbige, bewegliche und bestens ausbalancierte Spiel des Danish Chamber Orchestra hinzu. Das Orchester stellt sich hundertprozentig in den Dienst des Dirigenten und setzt dessen Ideen perfekt um. Mir scheint, als könne sich Haydns Meisterschaft nicht besser offenbaren als in einem derart souveränen Musizieren, das sich vor klanglichen Effekten nicht  scheut und doch immer komplett ungezwungen und natürlich wirkt. Haydn pur!

With Adam Fischer, Joseph Haydn has more to say than with other conductors. The conductor lets the composer speak and comment, argue and emphasize, and all this with many nuances. With Fischer, no movement of the three symphonies Nos. 99-101 is unimportant or meaningless.

For example, he very effectively underlines where Haydn got his inspiration for the military movement of the 100th symphony by strongly emphasizing the Janissary character.

The restrained humor of the clockwork movement in the 101st Symphony is absolutely delicious.

And so this third album of Haydn’s last symphonies – like the previous two – is an absolute highlight in the Haydn discography. The rhetoric of the interpretations is complemented by the outstanding, wonderfully colorful, agile and well-balanced playing of the Danish Chamber Orchestra. The orchestra is completely at the service of the conductor and perfectly implements his ideas. It seems to me that Haydn’s mastery could not be better revealed than in such confident music-making, which does not shy away from sound effects and yet always comes across as completely unforced and natural. Pure Haydn!

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