Boston Symphony Commissions; Eric Nathan: The Space of a Door; George Tsontakis: Sonnets; Timo Andres: Everything Happens So much; Sean Shepherd: Express Abstractionism; Robert Sheena, Englischhorn, Boston Symphony Orchestra, Andris Nelsons; 1 CD Naxos 8559874; Aufnahmen 2016 + 2018, Veröffentlichung 11/2019 (61'36) - Rezension von Remy Franck
Auftragswerke des Boston Symphony Orchestra präsentiert diese CD, die mit Eric Nathans The Space of a Door beginnt, einem Stück von fast 12 Minuten, das stimmungsvoll-verhangen anfängt, sich zu einem hektischen Mittelteil aufschwingt, in einen kathedralesken Klang mutiert, um wieder ganz reflektiv zu enden. Sehr gut gemacht, sehr gut und spannend gespielt!
Der amerikanisch-griechische Komponist George Tsontakis leistete mit Sonnets für Englischhorn und Orchester einen Beitrag zur 400. Wiederkehr von Shakespeares Tod. Er selektionierte dafür die Sonette Nr. 39 (When to the sessions of sweet silent thought), 12 (When I do count the clock that tells the time), 60 (Like as the waves make towards the pebbled shore), und 75 (So are you to my thoughts as food to life) und schrieb dazu eine impressionistisch-stimmungsstarke Musik die, wie Solist Robert Sheena sagt, « Linien mit einer eindringlichen Melodie entfaltet, die sich durch mysteriöse, tiefe, dunkel-schöne Harmonien auszeichnet. » So weit, so gut, aber das Stück dauert fast 25 Minuten, und ich konnte darin auch nach mehrmaligem Abhören nicht genügend Stoff finden, das die ganze Zeit über meine Aufmerksamkeit erregt hätte.
Als eine Wohltat empfindet man dann Everything Happens So Much von Timo Andres. Es ist ein verspieltes Stück mit vielen guten Einfällen, originell und brillant aufgeführt. Auch Express Abstractionism, für das sich Sean Shepherd von den abstrakten Expressionisten inspirieren ließ, ist ein attraktives Werk.
This CD with Boston Symphony commissions opens with Eric Nathan’s The Space of a Door, a 12-minute piece with an atmospheric and gloomy beginning, followed by a hectic middle section. Then comes a cathedral-like sound, before the music ends reflectively again. Very well done, very well played and exciting!
With his Sonnets for English horn and orchestra the American-Greek composer George Tsontakis contributed to the 400th anniversary of Shakespeare’s death. He selected the sonnets No. 39 (When to the sessions of sweet silent thought), 12 (When I do count the clock that tells the time), 60 (Like as the waves make towards the pebbled shore), and 75 (So are you to my thoughts as food to life) and wrote an impressionistically atmospheric music that, as soloist Robert Sheena says, « is unfolding lines of haunting melody with mysterious, deeply, darkly beautiful harmony.” So far, so good, but the piece lasts almost 25 minutes, and I couldn’t find enough material in it, even after listening to it several times, that would have attracted my attention from the beginning to the end.
After this too-long piece, Everything Happens So Much by Timo Andres is a blessing. It is playful, original, with many good ideas, and brilliantly performed. Express Abstractionism, for which Sean Shepherd was inspired by the abstract expressionists, is also an attractive work, concluding the program.