Nach der Fünften, der sogenannten Schicksalssymphonie, hat François-Xavier Roth mit seinem Orchester Les Siècles nun auf historischen Instrumenten Beethovens Dritte, die Eroica eingespielt.
Der erste Satz ist drängend, der zweite rhetorisch fein differenziert, der dritte motorisch und das Finale fein abgestuft zwischen kammermusikalischem Raffinement und symphonischem Vollklang.
In den Tempi ist Roth vergleichbar mit Adam Fischers Einspielung mit dem Dänischen Kammerorchester, aber dessen zwingende Eloquenz erreicht er nicht, trotz all dem Raffinement mit dem das Orchester aufwartet. Und so ist diese Eroica letztlich interessanter wegen der Leistung der Musiker des Orchesters als wegen des Dirigats von François-Xavier Roth.
Etienne-Nicolas Méhuls Ouvertüre Les Amazones ist ein willkommener Füller, dessen theatralischen Gestus Roth emotional aufforstet.
After the Fifth François-Xavier Roth has now recorded Beethoven’s Third, the Eroica, with his orchestra Les Siècles on period instruments.
The first movement is urgent, the second rhetorically finely differentiated, the third motoric, and the finale finely changing between chamber-musical refinement and full symphonic sound.
In tempi, Roth is comparable to Adam Fischer’s recording with the Danish Chamber Orchestra, but he doesn’t match its compelling eloquence, despite all the refinement the orchestra displays. And so this Eroica is ultimately more interesting for the performance of the orchestra’s musicians than for François-Xavier Roth’s conducting.
Etienne-Nicolas Méhul’s overture Les Amazones is a welcome filler whose theatrical gesture Roth emotionally fleshes out.