Emmanuel Despax will mit seiner neuen CD die Schönheit und die Eleganz der Belle Epoque aufzeigen. Er beginnt mit einer eigenen, etwas aufgeblasen wirkenden Transkription von Faurés im Original so schön intimistischen Lied Après un rêve. Verstärkt wird die unangenehme Transkription durch einen betont brillanten Klavierklang, an dem ich zwar die Klarheit mag, nicht aber die übermäßige Dimension des Klangbilds.
Die Verstimmung dauert aber nicht lange an, denn in Poulenc’s Soirées de Nazelles überzeugt Despax mit einer solchen Fantasie, dass er andere Aufnahmen, u.a. die von Pacal Rogé, in den Schatten stellt.
Nach einem schön gespielten Clair de Lune von Debussy folgt die virtuos dargebotene Danse Macabre. Eine alles in allem gute und spannende Interpretation von Ravels Gaspard de la Nuit (Höhepunkt ist hier die dramatische erregte Version von Scarbo) führt Duparcs Aux étoiles, das die CD stimmungsvoll beendet.
With his new CD, Emmanuel Despax wants to show the beauty and elegance of the Belle Epoque. He begins with his own somewhat pompous transcription of Fauré’s song Après un rêve, so beautifully intimate in the original. The unpleasant transcription is reinforced by an emphatically brilliant piano sound, in which I like the clarity but not the excessive dimension of the sound.
The dissatisfaction doesn’t last long, however, for in Poulenc’s Soirées de Nazelles Despax convinces with such imagination that he outshines other recordings, including Pacal Rogé’s.
A beautifully played Clair de Lune by Debussy is followed by the virtuosically performed Danse Macabre. An all in all good and exciting interpretation of Ravel’s Gaspard de la Nuit (the highlight here is Scarbo’s dramatically excited version) leads Duparc’s Aux étoiles, which brings the CD to an atmospheric close.