From Russia with Harp; Alexander Alyabyev: Die Nachtigall/The Nightingale; Anton Arensky: Lily of the Valley (Suite Nr. 3); Alexander Glazunov: Raymonda's Traum (Raymonda, op. 57); Mikhail Glinka: The Lark (A Farewell to St Petersburg); Alexander Grechaninov: Snezhiniki (Snowflakes, Schneeflocken), op. 47; Alexander Sergeyevich Griboyedov: Walzer in e-Moll; Anatol Liadov: The Musical Box, op. 32; Modest Mussorgsky: Das Alte Schloss (Bilder einer Ausstellung); Sergei Prokofiev, Morgen Serenade (Roméo et Juliettte, op. 64; Sergei Rachmaninov; Daisies Songs (6), op. 38; Nikolai Rimsky-Korsakov: The Swan Princess (The Tale of Tsar Saltan); Anton Rubinstein: Fantasia on themes from The Demon; Sergey Slonimsky: The Firebird /Feuervogel; Georgii Sviridov: Schneesturm; Piotr Tchaikovsky: Blumenwalzer; 1 CD Calliope CAL2183; Aufnahme 2020, Veröffentlichung 11.06.2021 (52'42) – Rezension von Remy Franck
Der 1990 in St. Petersburg geborene und heute in Zürich lebende russische Harfenist Alexander Boldachev spielt ein romantisches russisches Konzert, das er in Russian Birds, Russian Flowers, Russian Ballets, Russian Paintings und Russian Waltzes aufgeteilt hat.
Boldachev, der auch Komponist ist, hat dafür Arrangements erstellt, die von ihm spieltechnisch und von seinem Instrument Ungewohntes abverlangen, weil er so viel wie möglich aus dem Orchester auf sein einziges Instrument herüberretten will. Das führt zu sehr üppigen Phrasierungen sowie ganz neuen Farben und Klangeffekten, wie man sie bisher von einer Harfe noch nicht gehört hat. Alexander Boldachev führt sein Instrument also in neue Gefilde, bleibt aber mit seinem klangmalerischen Musizieren immer sehr musikalisch.
Russian harpist Alexander Boldachev, born in St. Petersburg in 1990 and now living in Zurich, plays a romantic Russian program, which he has divided into Russian Birds, Russian Flowers, Russian Ballets, Russian Paintings and Russian Waltzes.
Boldachev, who is also a composer, has created arrangements for the harp that demand unusual things from it in terms of playing technique, because he wants to transfer as much as possible from the orchestra to his single instrument. This leads to very lush phrasings as well as completely new colors and sound effects that have not been heard from a harp before. Alexander Boldachev thus leads his instrument into new territories, but always remains very musical with his sound-painting.