Philipp Glass: Symphony for Solo Piano (Bearbeitung der 8. Symphonie); Pawel Markowicz, Bearbeitung und Klavier; 1 CD Orange Mountain Music 0145; Aufnahme 04/2013, Veröffentlichung 21/08/2020 - (36'56) - Rezension von Remy Franck
Orange Mountain Music veröffentlicht mit der Symphonie für Soloklavier eine von Pawel Markowicz arrangierte und gespielte Klavierfassung der 8. Symphonie von Philip Gass, die 2005 vom Bruckner-Orchester Linz und seinem damaligen Chefdirigenten Denis Russel-Davies in Auftrag gegeben worden war.
Der 1989 in Krakau geborene österreichisch-polnische Pianist Pawel Markowicz hörte die Symphonie in Graz und war davon derart begeistert, dass er eine Klavierfassung erstellte. Diese fand nicht nur die Zustimmung des Komponisten, sondern Glass bringt die Aufnahme auch noch auf seinem eigenen Label Orange Mountain Music heraus. Glass sagte von seiner 8. Symphonie: « There’s nothing ambiguous about the Eighth Symphony, it’s a work that goes from dark, to darker, to darkest. »
Der für Glass typische erste Satz ist voller Dynamik und verarbeitet nicht weniger als acht Themen in einem konstanten und unaufhaltsamen Fluss. Markowicz hat dies in einen Klavier-symphonischen Klang gebracht, und der 17 Minuten lange Satz ist so in einer packenden, pulsierenden Interpretation zu hören.
Der zweite Satz ist eine schon viel ruhigere Passacaglia, und der dritte Satz, um 10 Minuten kürzer als der erste, ist in der Tat düsterer und ruhiger als der ganze Rest der Symphonie, die somit traurig und resignativ endet. Markowiczs Spiel ist sensibel und stimmungsvoll.
With the Symphony for Solo Piano Orange Mountain Music releases a piano version of the 8th Symphony by Philip Glass, arranged and performed by Pawel Markowicz. This symphony was commissioned in 2005 by the Bruckner Orchestra Linz and its then chief conductor Denis Russel-Davies.
The Austrian-Polish pianist Pawel Markowicz, born in Krakow in 1989, heard the symphony in Graz and was so enthusiastic about it that he created a piano version. This not only met with the composer’s approval, but Glass is bringing the recording to his own label, Orange Mountain Music. Glass said of his 8th Symphony: « There’s nothing ambiguous about the Eighth Symphony, it’s a work that goes from dark, to darker, to darkest. »
The first movement, typical for Glass, is very dynamic and processes no less than eight themes in a constant and unstoppable flow. Markowicz has transformed this into a piano-symphonic sound, and the 17-minute movement is thus heard in a gripping, pulsating interpretation.
The second movement is an already much quieter Passacaglia, and the third movement, 10 minutes shorter than the first, is in fact darker and quieter than all the rest of the symphony, which thus ends sadly and resignedly. Markowicz’s playing is sensitive and atmospheric.