Ronald Stevenson: Peter Grimes Fantasy + Suite for piano from Paderewski’s opera Manru + Romance from Concerto in D minor, Mozart K 466 + Quintet from The Mastersingers for left hand, Wagner-Wittgenstein + Ostinato Macabro on the name Godowski+ Etudette d’après Korsakov et Chopin (Spectre d’Alkan) + 6 Pensées sur des Préludes de Chopin + Little jazz variations on Purcell’s New Scotch Tune + Piccolo Niccolò Paganinesco + Preludette on the name George Gershwin ) + Tauberiana (Song My Heart and I); Peter Jablonski, Klavier; # Ondine ODE 1453-2; Aufnahme 07.2024, Veröffentlichung 04.10.2024 (63’04) - Rezension von Remy Franck (For English please scroll down)

Das neue Album des Pianisten Peter Jablonski bei Ondine präsentiert eine Auswahl von Klavierwerken des schottischen Pianisten und Komponisten Ronald Stevenson (1928-2015). Er war als Pädagoge bekannt, auch als Pazifist – immerhin saß er zwei Jahre lang im Gefängnis, weil er den Militärdienst verweigert hatte.

Von seinen rund 500 Kompositionen – er schuf unter anderem zwei Klavierkonzerte, ein Violin- sowie ein Cellokonzert, Klaviermusik, Lieder, Kammermusik und eine Chorsinfonie – ist seine monumentale 80-minütige Passacaglia on DSCH, eine 1962 komponierte Hommage an Shostakovich, am bekanntesten. Obwohl etliches von ihm aufgenommen wurde, enthält dieses Album noch drei Ersteinspielungen.

Stevenson war stark von Busoni beeinflusst, aber er hatte vor allem eine sehr eigene, gut entwickelte Fantasie und ließ sich oft von Musik anderer Kompositionen inspirieren, wie Jablonskis Album zeigt. Das durch und durch virtuose Programm zeigt auch Stevensons Sinn für Stimmungen und seinen  ausgeprägten Humor. Die abwechslungsreiche Natur der Stücke und die kurze Satzlänge einiger Stücke machen sie zu einem attraktiven Programm. Es gibt viel zu bewundern und zu genießen auf diesem Album.

Pianist Peter Jablonski’s new album on Ondine presents a selection of piano works by Scottish pianist and composer Ronald Stevenson (1928-2015). He was known as a teacher and also as a pacifist – after all, he spent two years in prison for refusing military service.

Of his some 500 compositions – including two piano concertos, a violin and cello concerto, piano music, songs, chamber music and a choral symphony – his monumental 80-minute Passacaglia on DSCH, a tribute to Shostakovich composed in 1962, is the best known. Although several of his works have been recorded, this album includes three first recordings.

Stevenson was strongly influenced by Busoni, but above all he had a very individual, well-developed imagination and was often inspired by the music of other composers, as Jablonski’s album shows. The thoroughly virtuosic program also shows Stevenson’s sense of mood and his distinctive sense of humor. The varied nature of the pieces and the short movement length of some of them make it an attractive program. There is much to admire and enjoy on this album.

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