Francisco Coll - A Portrait;  Piedras + ...de voz aceitunada for flute, guitar and violaI + Taleas oblicuas, for oboe and ensemble + Three Pieces ‘after Turia’ for piano soloI +  Liquid Symmetries; Christopher Bouwman, Oboe, Emlyn Stam, Viola, Malgorzata Walentynowicz, Klavier, Jacob Kellermann, Gitarre, New European Ensemble, Tito Muñoz ; # Challenge Classics CC720011; Aufnahmen 2023/2024, Veröffentlichung 06.01.2025 - 31.01.2025 (74') - Rezension von Norbert Tischer ** (For English, please scroll down)

Francisco Colls Piedras (Steine) ist ein kontrastreiches Stück für 16 Musiker, eine  « surreale Vision », wie Coll sagt, mit teils heftigen, teils traumhaften Passagen. Die Musik ist ungemein klangvoll und wird in der vorliegenden Aufnahme sehr spannungsvoll.

‘…de voz aceitunada’ ist ein 10-minütiges Stück in vier Sätzen für Flöte, Bratsche und Gitarre. Die lebhafte Interpretation gibt der Musik viel Relief.

Taleas oblicuas ist ein rund 20-minütiges Werk für Oboe und ein vierzehnköpfiges Ensemble in dem das Soloinstrument sich in mehr oder weniger erfolgreichen Dialogen versucht.

Three pieces after Turia ist ein Werk für Klavier solo. Es ist eine Hommage an Colls Heimatstadt Valencia und den Fluss Turia, der ja umgeleitet wurde – die Überschwemmungen von 2024 sind nur zu sehr in Erinnerung  – und im Zentrum ein Flussbett hinterließ, das kein Wasser führt, dafür aber Gärten und die Kulturbauten des Architekten Santiago Calatrava aufgenommen hat.

Liquid Symmetries, ein Stück für 15 Instrumente mit « surrealistischen Nebeneinanderstellungen », beschließt das Programm.

Für diese Aufnahme wurde ein hochkarätiges Ensemble zusammengestellt, das Colls Musik auf hohem Niveau, sehr engagiert zur Aufführung bringt. Vor allem sind es die den Werken inhärenten Farben, die strahlend zur Geltung kommen.

Francisco Coll’s Piedras (Stones) is a contrasting piece for 16 musicians, a « surreal vision, » as Coll says, with passages that are at times violent and at times dreamlike. The music is incredibly sonorous and becomes very exciting in this recording.

‘…de voz aceitunada’ is a 10-minute piece in four movements for flute, viola and guitar. The lively interpretation brings a lot of relief to the music.

Taleas oblicuas is a 20-minute work for oboe and fourteen instruments, in which the solo instrument tries its hand at more or less successful dialogues.

Three pieces after Turia is a work for solo piano. It is a tribute to Coll’s hometown of Valencia and the River Turia, which has been diverted – the floods of 2024 are all too well remembered – leaving a riverbed in the middle that no longer carries water, but instead houses gardens and the cultural buildings of architect Santiago Calatrava.

Liquid Symmetries, a piece for 15 instruments with « surrealistic juxtapositions, » concludes the program.

For this recording, a high-caliber ensemble was assembled to perform Coll’s music at a high level and with great commitment. Above all, the inherent colors of the works shine through.

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